Hem » Jämförelserapport
Ibland kan potentiella nya rekryter se bra ut ”på papperet” – de har alla nödvändiga kvalifikationer och erfarenheter – men visar sig vara misslyckade i rollen av mindre konkreta anledningar.
Detta vanliga rekryteringsscenario kan inträffa eftersom vi fokuserar på lämplighet (hårda färdigheter och allt annat som kan dokumenteras på ett CV) men försummar att överväga passande beteendestilar – individens beteendestilar och hur dessa matchar de egenskaper som krävs i rollen.
På samma sätt kanske en befintlig innehavare av en roll inte presterar som förväntat, eftersom det finns en grundläggande diskrepans mellan deras Belbin-stilar och linjechefens förväntningar för rollen.
Belbin Jobb Jämförelserapporten jämför de beteendemässiga egenskaperna som krävs för en tjänst med de hos personen som söker tjänsten. För att uttrycka det enkelt hjälper det dig att avgöra någons lämplighet för en roll i beteendetermer.
Belbin Jobbkravsinventeringen uppmanar chefer att beskriva jobb utifrån de beteendemässiga krav de ställer och skapar Belbin Jobb-rapporten.
Belbin Jobb Jämförelserapporten fungerar genom att jämföra Team Role-data om jobbet med den från Belbin Individrapporten för att analysera hur väl en specifik individs Team Role-preferenser kan passa in i jobbets krav.
Om Observatörsbedömningar har slutförts både för individen och jobbet kan matchningen av beteendemässiga egenskaper studeras lite mer i detalj.
Användningsområden för Jobb Jämförelserapporten inkluderar:
Observera: Belbin Jobb Jämförelserapporten är ett verktyg för att väcka fruktbara tankar och diskussioner. Den bör aldrig användas som det enda underlaget för beslutsfattande.
Om du planerar att använda Belbin regelbundet och vill använda hela utbudet av Belbin-rapporter, vänligen kontakta och prata med en medlem av Belbin-teamet.
Genom att förstå hur du planerar att använda Belbin-rapporterna kan vi ge dig användbara råd och erbjuda de mest kostnadseffektiva alternativen. Vänligen fyll i formuläret längst ned på sidan.