En vetenskapligt framtagen metod för att kartlägga team.
Beteenden är inte personligheter
Belbin Teamroller är inte personligheter, och Belbin är inte ett personlighetstest. En människa har heller inte 100% av ett teamrollbeteende, utan alla kan ha en kombination av dessa nio beteendekluster. Vilken eller vilka roller en människa känner sig bekväm med kan förändras med tiden och kan även vara olika i olika team. Detta skiljer teamroller från personlighet som är mer bestående. Enkelt uttryckt; en personlighet är något du är, medan en teamroll är något du gör i ett givet sammanhang.
Belbin Teamrollstest är alltså ett beteendetest, och inte ett personlighetstest.
Belbin är ett beteendetest
Det är svårt att arbeta effektivt med människor utan rimliga förväntningar på hur de kommer att prestera. Självskattning och Observatörens syn visar hur en individ ser sina egna bidrag och hur en individ beter sig i en grupp.
Belbins test är en kartläggning av vår egen uppfattning och våra kollegors uppfattning om vårt beteende i teamet vi ingår i. Testet kartlägger en deltagares uppfattning av sitt eget beteende, och lägger till andra teammedlemmars uppfattning om hen. Detta görs för samtliga medlemmar i teamet.
Utifrån det dras slutsatser hur bra detta team bidrar, relaterar och agerar med varandra för att nå uppsatta mål.
Med hjälp av vår kartläggning kan vi få ett tydligare svar på viktiga frågor:
- Hur ser rollfördelningen i teamet ut?
- Saknas det viktiga roller?
- Har alla möjliga roller möjlighet att utrycka sig när de behövs?
- Har vi en över eller underrepresentation av vissa beteenden?
- Hur påverkar rollfördelningen teamets prestation
Ett verktyg för HR-proffs
Inget verktyg är bättre än den som använder det, och ett kraftfullt verktyg kräver en säker hand. Därmed utbildar vi i hur man använder detta verktyg för bästa möjliga resultat.
Analysen av ett team baseras på hur gruppmedlemmarna själva anser att deras kollegor bidrar, relaterar och samverkar med varandra för att lösa teamets uppgifter och mål. Därför är Belbintesten ett effektivt och kostnadseffektivt alternativ till att ta in en konsult som gör gruppövningar i några dagar för att kartlägga beteenden. Detta sparar tid och skapar möjligheten att direkt börja utveckla teamets prestationsförmåga.
Följ gruppens utveckling över tid
Hur hanterar du ’den svåra personen’ i ditt team? Verkliga strategier och lösningar.
Att hantera ”den svåra personen” i ditt team kan vara en utmaning, men med rätt strategier och verktyg kan det omvandlas till en möjlighet för
5 saker dina säljare inte berättar för dig
Christer B Jansson, delar med sig av erfarenheter från sin karriär inom försäljning och träning av säljare och betonar att det är vanligt att säljare
Skulle Skellefteå AIK jobba så här skulle de åka ur SHL!
Frågor som vi besvarar i workshopen: 1. Varför fungerar inte projektgruppen trots att vi valt de bästa?2. Hur kan vi förkorta projekttiden, höja kvalitén och
Nyårslöften för teamet….
#1 Förstå teamets kultur #2. Gör styrkebaserat arbete till en vana #3. Delegera mer effektivt #4. Framtidssäkra ditt team Vad vill du och ditt team