Podcast

Här finns våra podcasts som vi gör tillsammans med vårt systerföretag Confident Approach AB

Anders Wendelheim

Anders Wendelheim. Fil. Dr. i psykologi, Professor emeritus, Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

De senaste åren har Anders arbetat med organisationsövergripande förändringsprojekt och ledningsfunktionsutveckling. Det här avsnittet handlar om tillit. Christer B Jansson från Confident Approach intervjuar.

Dani Dawodsson Razmgah

Möt Dani Dawodsson Razmgah.

Exekutiv managementkonsult med bred erfarenhet av att leda och utveckla komplexa och kunskapsintensiva verksamheter. Van med stora program och projekt där både förändringsledning och kulturförflyttning har varit viktiga komponenter. Christer B Jansson från Confident Approach intervjuar

Möt Åke Strengnell

Kriminalpsykologen som specialiserat sig på att hjälpa offer som är, eller blivit utsatta av psykopater och narcisisster i näringslivet.

Arbetar också med mental träning och hjälper människor att läsa andra människor bättre och tränar allt från pokerspelare till headhunters. Intervjuare är Christer B Jansson från Confident Approach.

Thomas Ekbom

Thomas Ekbom: Thomas har varit chefsutvecklare på kriminalvården och gick tidigt i pension för att fortsätta utveckla chefer och team i företag och organisationer utanför Kriminalvården. Denna pratstund handlar om skillnader i chefskap mellan den offentliga organisationen Kriminalvården och näringslivet, svårigheter med rekrytering, att arbeta med chefsutveckling och på senare dagar också kontakthinder hos chefer. Om åren som chefsutvecklare betyder något står Thomas högt i kurs som arbetat med Belbins teorier nästan från början när Belbin startade i Sverige. Ett spännande och intressant perspektiv på människan och ledarskapet.

Suzy Dudley

Suzy Dudley: CEO på Behavioural Sciences Research Press, dotter till en av forskarna bakom upptäckten av Säljhinder och hur det stör säljprocesserna i säljorganisationer. Här är fokus mycket på Säljhinder från ”hästens mun” och de senaste forskningsrönen. Säljhinder har vi alla mer eller mindre som yrkesgrupp har säljare minst av det. När det drabbar gemene man kallar vi det kontakthinder och kan du tänka så är denna intervju i Samtal som gör skillnad mycket intressant för både forskare, säljare och gemene man.

Suzys bakgrund är revisor och under sin ledning har företaget växt än mer och är en förebild för många kvinnor och män inte minst i USA.

Jonathan Farrington

Jonathan har lång erfarenhet av att arbeta med säljutveckling av säljorganisationer. Han har sålt sitt konsultbolag och är idag CEO för Top Sales World och chefredaktör för deras tidning som han startat då han brinner för att utveckla säljorganisationerna i världen. Han säger att 80% av försäljningscheferna är inkompetenta för sin uppgift, bl a beroende hur de tillsätts. Intervjun handlar mycket om synen på säljorganisationen som behöver ändras om företag ska lyckas överleva och nå sina budgetar.

Inger Melkersson

Inger Melkersson: VD Belbin Sverige AB som startades 1991 av Inger och maken Christer B Jansson. Efter några år utomlands är Belbin tillbaka i Sverige och byggs upp igen med Inger vid styrspakarna. Vad gör Belbin så unikt i DISC – landet Sverige där alla är gula, blå, röda eller gröna. Vad är det unika med Belbin och vad är anledningen till att företag som arbetar med Belbins tankar, teorier och verktyg når så bra resultat. Samma här som Säljhinder dvs vi arbetar bara med beteenden och inte personligheter. Hur ser Inger på Belbins framtid i Sverige och hur kan hennes företag i Sverige definitivt hjälpa anställda chefer och medarbetare. När Belbin lanserade sin forskning var han unik, redan på sjuttiotalet proklamerade han för olikhet. Hur har det gått sedan dess? Samtal som gör skillnad tar här Inger lite på pulsen.

Daniel Crew

Daniel Crew: Idag ansvarig för försäljning på DHL via sociala media. Dan har varit tränare på DHL för alla säljare och arbetade mycket med säljhinder som vi naturligtvis kommer prata lite om. Gjorde karriär och gjorde en Management Buy Out för en retail kedja i Sverige. Två år senare gick hans spikraka karriär i botten då företaget gick i konkurs och de stod med stora lån och lite till. Intervjun handlar mycket om hur man tar sig ur en kris och vad tänker man och hur borde man tänka. Naturligtvis mycket om försäljning och inte minst hur borde försäljningschefer agera. Dan konstaterad att på DHL har de haft försäljningschefer som försökt styra via Excel schema, via mail etc. och inget fungerat. Det som fungerar är sambesök med säljarna så du kan coacha dem. Som coach kan du inte coacha ditt team från omklädningsrummet är det klara budskapet. Detta samtal som gör skillnad ledde till en artikel från mig på motivation.se med titeln ”Du kan inte coacha från omklädningsrummet

Få en bok

Ta vara på olikheterna - varför vissa team lyckas.

En sammanfattning av Belbins två böcker om team och teamroller; Management Teams – Så skapas framgångsrika team och Teamroller i praktiken, med läsanvisningar för den som vill tränga djupare in. 
Värde 100kr, nu gratis mot att vi får din mailadress.