Hem » För studenter
Belbin har undervisats och använts inom högre utbildning i över 30 år.
Vi är stolta över att vara en del av läroplanen och klassrummet. Belbin är en forskningsbaserad metodik som används över hela världen för att hjälpa människor att upptäcka, uttrycka och förbättra sina styrkor, för att bygga effektivare team och förbättra företagsprestanda.
Mer än bara en teori, är Belbin ett praktiskt verktyg och de fullständigt normerade och forskningsbaserade Belbin-rapporterna erbjuder omfattande, skräddarsydd rådgivning och vägledning.
Att använda Belbin kan hjälpa till att:
Hör från föreläsare och studenter nedan för att se hur båda har haft nytta av att inkludera Belbin-teorin och Belbin-rapporterna i sina föreläsningar.
Dr. Meredith Belbin definierar en ’Team Role’ som en av nio kluster av beteendemässiga egenskaper som identifierats genom hans forskning vid Henley och som är effektiva för att underlätta teamets framsteg. Att ha ett språk och ramverk för att förstå de bidrag som behövs för att underlätta teamets framgång är kritiskt i dagens organisationer. Det är därför universitet och affärsskolor över hela världen undervisar i Belbin-teorin och använder Belbin-rapporterna. De ger sina studenter utbildning och färdigheter som de kan finslipa och förbättra i klassrummet och som de sedan kan använda med full effekt i arbetslivet.
Det enda sättet att ta reda på var dina studenters Belbin Team Roles-styrkor (och svagheter) ligger är att be dem fylla i Belbin Self-Perception Inventory och helst få feedback från andra.
Självuppfattning Inventeringen fylls i online och genererar en Belbin Individrapport. Rapporten är fylld med insikter och råd som studenterna kan använda för att främja självreflektion och maximera lärandemöjligheterna som erbjuds av studiegrupper och problemorienterat lärande.
Du kan köpa Belbin-rapporterna från oss på olika sätt: vid behov eller mer kostnadseffektivt genom årlig licens. Kontakta oss så kan vi utforska den bästa alternativet för dig, din avdelning och din akademiska institution.
Dr. Teresa Roca, seniorlektor i ledarskap och mänskliga resurser vid Northumbria Business School, delar med sig av hur hon använder Belbin internationellt för att ge studenterna en konkurrensfördel, öka deras anställbarhet och utveckla känslomässig och kulturell intelligens.
Melissa Schuessler, senior undervisningskollega, delar hur Belbin förbättrar studentupplevelsen och underlättar för akademiker.
År 2018 identifierade Asier Aranzabal, Eva Epelde och Maite Artetxe, professorer vid Fakulteten för naturvetenskap och teknik vid Universitetet i Baskien (UPV/EHU), flera problem med laguttagningen i de projektbaserade delarna av deras kemiteknikkurs. Professorerna sökte en pålitlig och giltig metod för att bilda lag, med avsikt att förbättra prestanda och engagemang samt att integrera lärande kring teamwork. De använde Belbins metodik för att tilldela studenter till lag och mätte flera nyckelresultat, inklusive projekt- och tentamensbetyg samt individuell ansvarsskyldighet (via individuell ansvarsfaktor eller IAF).