Christer B Jansson, delar med sig av erfarenheter från sin karriär inom försäljning och träning av säljare och betonar att det är vanligt att säljare inte delar med sig av sina problem. Han identifierar fem vanliga hinder och ger råd till försäljningschefer om hur de kan hantera dem:
Många säljare kämpar med obehag när de kontaktar potentiella kunder, men de kanske inte ens är medvetna om sina hinder. Försäljningschefer uppmanas att identifiera och adressera dessa hinder genom öppna samtal och användning av tester om nödvändigt.
Ibland tappar säljare motivationen utan att kommunicera det tydligt till sin chef. Försäljningschefer bör vara uppmärksamma på signaler och erbjuda stöd utan att döma för att hjälpa säljarna att hantera utmaningarna.
Vissa säljare har motstånd mot att ta kontakt med nya kunder, men de kanske inte erkänner det öppet. Chefer uppmanas att hjälpa till att eliminera dessa hinder och skapa en kultur där säljare kan få stöd utan att känna sig dömda.
Negativa attityder gentemot försäljningsyrket kan påverka säljare utan att de delar det med sin chef. Försäljningschefer bör förmedla en positiv syn på försäljning och skapa en miljö där säljare känner sig stolta över sitt arbete.
Uttråkning och tankar på att byta jobb är vanliga bland säljare, men de kanske inte kommunicerar det. Chefer bör motivera och belöna säljare på ett sätt som passar deras individuella behov för att undvika uttråkning och motivationsbrist.
Genom att vara uppmärksam på och aktivt hantera dessa hinder kan försäljningschefer stödja sina säljare och bidra till förbättrad produktivitet och måluppfyllelse.
Du finner hela artikeln på denna länk: https://www.saleseffect.se/5-saker-dina-saljare-inte-berattar-for-dig/
Länk till webinaret om dessa fem situationer: https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_pR4N95HRRSe3Tp_R4dH43g