Argumentet för teamcoaching
Teamcoaching skapar en plats där lagets dynamik och syfte kan utforskas för att bygga ett större syfte som tar hänsyn till behoven hos alla intressenter. Träning och konsultverksamhet innebär ofta att en ’expert’ ingriper och förmedlar expertkunskap och kunskap för att leverera en förbestämd lösning.
I motsats till detta uppmuntrar och stärker teamcoaching lagmedlemmar att:
Engagera sig i ömsesidig respekt och lärande; Öka sin förståelse för sig själva och andra intressenter; Ta ägarskap i att identifiera och diagnostisera sina egna problem och medskapa sina egna lösningar; Förbättra prestationen genom reflektion och dialog.
"Organisationer i framtiden kommer att styras av nätverk av team."
Deloitte, 2017
Vi börjar bara nu förstå kraften, potentialen och vikten av team.
Nästan 9 av 10 företag som undersökts av EY var överens om att de problem de står inför är så komplexa att team är avgörande för att kunna erbjuda effektiva lösningar (EY, 2013).
Teamcoaching är inte bara ett sätt att förbättra teamets prestation, utan en metod för att uppnå hållbar tillväxt och förbättring för teamet. Peter Hawkins, författare till ’Leadership Team Coaching’, hänvisar till en ’kontinuum av coaching’.
Det skapar en kollektiv fokus: en iterativ, reflekterande process av kontinuerligt lärande där team kan granska och förbättra sin egen prestation och sina processer för att nå sina mål.
Teamcoaching kan inkludera:
- Att klargöra teamets uppdrag och vision;
- Bygga psykologisk trygghet;
- Underlätta mer effektiv kommunikation;
- Identifiera och utveckla en tillväxttänkande inom teamet;
- Förbättra interna och externa relationer;
- Framhäva reflektion, dialog och lärande;
- Hjälp med att hantera och lösa konflikter;
- Att ta itu med verkliga affärsfrågor som en del av inlärningsprocessen;
- Förändra teamets referensram så att de kan tänka på nytt om sin gemensamma erfarenhet;
- Skapa en hållbar och främjande teammiljö;
- Fatta kloka beslut i linje med teamets mål.
"Belbins uthållighet ger det trovärdighet. Det har djup. Och det har också en fantastisk mening. Att delta i kursen i London var en slags 'ljusblixt'-ögonblick, eftersom jag hade 'känt till' Belbin i många år, men det var lite som att veta att du har en ny uppsättning skiftnycklar i din verktygslåda - de är väldigt fina, men värdelösa om du inte använder dem! En entusiastisk presentation från Belbin och en interaktiv dag fick mig dock att inse hur viktig tillämpningen av Belbin-principerna skulle vara."
Chris Jackson, VD Jarra CIC, entreprenör, utbildare, mentor, teamcoach
Teamcoaching kontra individuell coaching (eller 1:1-coaching)
Teamcoaching skiljer sig från andra former av coaching.
Individuell prestation är beroende av teamklimatet och miljön, och hög individuell prestation motsvarar inte alltid hög teamprestation. Ofta går positiva förändringar i individuellt beteende förlorade på lång sikt om miljön inte är stödjande, eller faktiskt lämnar högpresterande organisationen helt och hållet.
Medan 1:1-coaching fokuserar på individen, samordnar teamcoaching individuella prioriteringar med teamets prioriteringar och gör länken mellan individ och team mer medveten. Den fokuserar på det system som individer är en del av och placerar in lärandet i en teamkontext för att leverera prestandaförbättringar.
Teamcoaching är en holistisk metod som driver varaktig förändring. Den erkänner att team är dynamiska system med sina egna värderingar, standarder, beröringspunkter och komplexa regler för beteende som troligtvis är okända för utomstående – med andra ord är de mer än en samling individer.
"Jag är inte experten" – konsten att ställa rätt frågor
I den här videon från vår Belbin webbinarserie beskriver Chris Jackson hur han använder Belbin Team Roles i teamcoaching som en del av BA (Hons) Team Entrepreneurship vid Bishop Grosseteste University.
Teamcoacher
Vad som gör en bra teamcoach
Medan konsulter ofta kommer utifrån för att diagnosticera problem och erbjuda råd, är teamcoachen bekväm med att inte vara ’experterna i rummet’.
En bra teamcoach:
- Kan släppa behovet av att kontrollera utfall och omfamna osäkerhet och komplexitet;
- Kan arbeta med teamet genom att ställa utmanande frågor (istället för att erbjuda råd) och uppmuntrar teamen att hitta sina egna svar;
- Stödjer teamet att utvärdera status quo och ger dem befogenhet att utforma sina egna nästa steg;
- Uppmuntrar teamet att uppleva sin resa som ett experiment snarare än en process med en definierad start- och slutpunkt.
En framgångsrik teamcoach kan ändra teamets fokus från lösningar till lärande.
Traditionellt lär pedagogisk utbildning barn på ett receptivt sätt. Andragogi underlättar lärandet för vuxna, som är självstyrda elever. Teamcoaching är en form av heutagogi – hanteringen av lärande för självstyrda elever.
Enligt Tammy Turner (grundare av Center for Coaching Development and Supervision) kräver teamcoacher en hög nivå av kognitiv och socio-känslomässig mognad. De måste kunna möta teamet och dess medlemmar på individuell och kollektiv nivå.
Fallstudie
Belbin och teamcoaching inom högre utbildning
En programledare och teamcoach förklarar hur han använder Belbin med sina studenter för att främja lärande och diskuterar vikten av att tillämpa Belbin-teorin i praktiken.
Bild © Chris Jackson. Reproducerad med vänlig tillstånd.
Fördelarna med teamcoaching
Teamcoaching:
- Gör det möjligt för teamet att känna igen och uppskatta den bidrag varje teammedlem kan ge, och skapar en atmosfär där människor spelar på sina styrkor så mycket som möjligt;
- Ger teamet ett delat syfte samtidigt som individuella bidrag uppskattas;
- Förbättrar kommunikationen både inom och utanför teamet, och hjälper teammedlemmarna att hantera teamets ställning och anslutningar med viktiga intressenter;
- Framkallar en psykologiskt trygg miljö som uppmuntrar fri kommunikation, delning av farhågor och erkännande av fel utan rädsla för bestraffning. Detta resulterar i en högre grad av förtroende och samarbete;
- Uppmuntrar hälsosam konflikt bland teammedlemmar, vilket förbättrar prestationen istället för att hindra den;
- Klarlägger teamets prioriteringar och löser konflikter mellan dessa och individernas prioriteringar;
- Leder teamet att ifrågasätta antaganden om effektiviteten i deras procedurer och processer, och att införa justeringar vid behov;
- Framhäver förmågan att navigera i komplexa situationer;
- Gör teamet mer kreativt, innovativt och motståndskraftigt genom ökat förtroende och psykologisk trygghet samt mer effektivt samarbete.
Vilka är begränsningarna med teamcoaching?
- Teamcoaching fungerar endast för 'riktiga team', inte för pseudoteam. (Pseudoteam är grupper som arbetar tillsammans och verkar vara ett team, men i själva verket delar de inte mål och syfte.) I detta sammanhang är det osannolikt att teamcoaching är effektivt för att ge hållbara prestationsförbättringar.
- Team måste ha en önskan om 'gemensam förbättring'. Med andra ord, för att vara effektivt måste viljan att lära från teamcoaching och införa långsiktig förändring komma inifrån och kan inte påtvingas utifrån.
"De mest högpresterande teamen är självgående i sin coaching."
Jon Katzenbach, The Wisdom of Teams
Läs mer om Belbin-rapporterna: Den intelligens ditt team behöver
Våra personliga beteenderapporter fokuserar på de nio centrala beteendeklustrarna (Teamroller) som behövs för teamets framgång. De hjälper människor att bättre förstå sina styrkor, odla dolda talanger och arbeta mer effektivt tillsammans.
Belbin Teamrapport
För att bygga och odla fantastiska team måste teammedlemmar förstå, känna igen och maximera andras beteendemässiga styrkor, samtidigt som de hanterar och begränsar de associerade svagheterna.
Belbin Individuell rapport
Belbin Individuell rapport analyserar en individs bidrag i termer av de nio Belbin Teamrollerna och erbjuder råd och vägledning om hur de kan arbeta på bästa sätt, kommunicera sina preferenser till andra och odla dolda talanger.
Hur kan du använda Belbin Team Roles i teamcoaching?
Belbin Team Role-teorin och teamcoaching: börja med teamet
Teamcoaching och Belbin-teorin har verklig samverkan, eftersom båda börjar med teamet: teamets mål, behov och prestation.
Många psykometriska eller ’personlighetstester’ börjar med individen som ’byggstenen’ i teamet och fokuserar inåt på personlighetstraiter som kan ha betydelse för hur teamet fungerar.
I motsats till detta mäter Belbin beteende som kan observeras av andra i teamet. Som sådan firar Belbin-teorin individuella skillnader inom ramen för teamet som en komplex organism och erkänner teamets rika historia, prioriteringar, mål, spelregler, kultur och värderingar.
Dr. Meredith Belbins forskning syftade till att besvara frågan: ”Varför lyckas vissa team medan andra misslyckas?” Fokus från början låg inte på individen i sig, utan på att upptäcka de egenskaper som behövs för effektivt teamarbete.
[Team coaching] gör det möjligt för ett team att fungera mer än summan av dess delar genom att klargöra dess uppdrag och förbättra dess externa och interna relationer. Det skiljer sig därför från att coacha teamledare om hur de ska leda sina team eller att coacha individer i en gruppmiljö."
Hawkins och Smith, 2006
Att använda Belbin-rapporter för teamcoaching
Belbin-rapporterna är ett avgörande verktyg för teamcoaching, eftersom de erbjuder en ny sorts ’intelligens’ för teamet att sprida. De:
- Möjliggör för teammedlemmar att förstå sina egna - och varandras - styrkor och svagheter;
- Framkallar diskussion inom teamet istället för att ge konkreta svar - feedback behöver inte tas emot okritiskt eller avvisas direkt;
- Ger idéer och diskussionspunkter som teamet kan använda som en trampolin;
- Engagerar teamet i upptäckt och analys;
- Framhäver lärandet kring teamkulturen.
Belbin Team Role Circle
Denna sida av Belbin Team-rapporten ger teamet en överblick över de styrkor som finns inom teamet, vilket främjar diskussion kring balansen i bidragen. Teamet kan utarbeta strategier för att hantera eventuella brister eller överlappningar som kan orsaka konflikter eller hindra teamets prestation.
Mer om Belbin Team-rapporter.
Rapporten "Team Averages"
Denna sida av Belbin Team-rapporten gör det möjligt för teamet att förstå hur deras samlade Team Role-styrkor påverkar teamkulturen som helhet. Till exempel kan ett team med en övervägande Monitor Evaluator-kultur troligtvis fatta genomtänkta beslut, men kan vara långsamma att agera. Å andra sidan kan ett team dominerat av en Resource Investigator vara snabbtänkande och kunna gripa nya möjligheter, men kan sakna den Completer Finisher-aspekt som behövs för att säkerställa att de finare detaljerna beaktas.
En iterativ process
Belbin-rapporterna ger en ’ögonblicksbild’ av Team Role-beteenden som finns i teamet vid en given tidpunkt.
När teamet utvecklas med hjälp av teamcoaching kan Belbin-processen upprepas för att kartlägga utvecklingen i teamets kultur och funktion, samt att reflektera över nuvarande och framtida behov.
Är du en teamcoach som vill använda Belbin som en del av din verktygslåda? Eller är du en teamledare som vill börja coacha med ditt team?
Vi skulle älska att höra från dig.